Po repase hlavy valcov je mimoriadne dôležité pred opätovným nasadením hlavy na blok motora zmerať vôľu medzi ventilmi a piestami. Nesprávna vôľa môže viesť k vážnemu mechanickému poškodeniu motora.
Prečo merať vôľu medzi ventilmi a piestami?
Po repase sa často mení geometria hlavy valcov, hrúbka tesnenia alebo sa použijú iné ventily. To všetko môže ovplyvniť vzájomnú polohu ventilov a piestov. Preto je dôležité preveriť, či pri plnom otvorení ventilu v hornom bode zdvihu piesta (TDC) nedôjde ku kontaktu.
Metóda merania presahu ventilov pomocou plastelíny (modelovacej hmoty)
Potrebuješ:
- Plastelína (modelovacia hmota)
- Posuvné meradlo
- Momentový kľúč
- Hodinový úchylkomer (voliteľné)
- Testovacie tesnenie hlavy
Postup:
- Nasucho namontuj hlavu na blok s testovacím tesnením a dotiahni skrutky hlavý na predpísaný moment.
- Nastav rozvody do základnej polohy (TDC valca 1).
- Do misiek na pieste (pre ventily) rozotri 2-3 mm hrubú plastelínu.
- Ručne pretoč motor o 2 otáčky.
- Demontuj hlavu a zmeraj hĺbku otlačku ventilu v plastelíne pomocou posuvného meradla.
- Minimálna vôľa:
- Nasávacie ventily: 1,5 mm
- Výfukové ventily: 2,0 mm
Ak je hĺbka menšia, hrozí kolízia a je potrebné upraviť hrúbu tesnenia alebo časovanie rozvodov.
Alternatívna metóda: meranie pomocou odchýlkomeru a zatlačeného ventilu
Postup:
- Hlavu nasaď na blok motora bez ventilových pružín.
- Piest daj do horného mŕtveho bodu (TDC).
- Ventil ručne zatlač cez vedenie ventilu.
- Pomocou účylkomeru zmeraj, o koľko ventil presahuje do spaľovacieho priestoru.
- Porovnaj so vzdialenosťou medzi piestom a hlavou valcov.