Ako zmerať vôľu medzi ventilmi a piestami po repase hlavy valcov

Po repase hlavy valcov je mimoriadne dôležité pred opätovným nasadením hlavy na blok motora zmerať vôľu medzi ventilmi a piestami. Nesprávna vôľa môže viesť k vážnemu mechanickému poškodeniu motora.


Prečo merať vôľu medzi ventilmi a piestami?

Po repase sa často mení geometria hlavy valcov, hrúbka tesnenia alebo sa použijú iné ventily. To všetko môže ovplyvniť vzájomnú polohu ventilov a piestov. Preto je dôležité preveriť, či pri plnom otvorení ventilu v hornom bode zdvihu piesta (TDC) nedôjde ku kontaktu.


Metóda merania presahu ventilov pomocou plastelíny (modelovacej hmoty)

Potrebuješ:

  • Plastelína (modelovacia hmota)
  • Posuvné meradlo
  • Momentový kľúč
  • Hodinový úchylkomer (voliteľné)
  • Testovacie tesnenie hlavy

Postup:

  1. Nasucho namontuj hlavu na blok s testovacím tesnením a dotiahni skrutky hlavý na predpísaný moment.
  2. Nastav rozvody do základnej polohy (TDC valca 1).
  3. Do misiek na pieste (pre ventily) rozotri 2-3 mm hrubú plastelínu.
  4. Ručne pretoč motor o 2 otáčky.
  5. Demontuj hlavu a zmeraj hĺbku otlačku ventilu v plastelíne pomocou posuvného meradla.
  6. Minimálna vôľa:
    • Nasávacie ventily: 1,5 mm
    • Výfukové ventily: 2,0 mm

Ak je hĺbka menšia, hrozí kolízia a je potrebné upraviť hrúbu tesnenia alebo časovanie rozvodov.


Alternatívna metóda: meranie pomocou odchýlkomeru a zatlačeného ventilu

Postup:

  1. Hlavu nasaď na blok motora bez ventilových pružín.
  2. Piest daj do horného mŕtveho bodu (TDC).
  3. Ventil ručne zatlač cez vedenie ventilu.
  4. Pomocou účylkomeru zmeraj, o koľko ventil presahuje do spaľovacieho priestoru.
  5. Porovnaj so vzdialenosťou medzi piestom a hlavou valcov.